Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong
Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong of cognitief talent hebben, net als ieder ander kind, behoefte aan veiligheid, uitdaging en gezien worden. Bij SPCO willen we dat elk kind zich op school kan ontwikkelen op een manier die bij hem of haar past.
Dat vraagt om maatwerk – zeker bij kinderen die sneller denken, meer weten of verder vooruit zijn dan hun leeftijdgenoten.
Op onze scholen zorgen we voor onderwijs dat deze kinderen uitdaagt en ondersteunt. We bieden verrijking, verdieping en ruimte voor eigen interesses.
Daarbij kijken we niet alleen naar leerstof, maar ook naar het kind als geheel. Want ook kinderen met veel talent kunnen vastlopen, zich onbegrepen voelen of juist te weinig laten zien van wat ze in huis hebben.
Samen in ontwikkeling
Onze scholen trekken hierin samen op. Leerkrachten delen kennis en ervaringen, volgen scholing en zoeken actief de samenwerking met ouders. Sommige scholen bieden plusgroepen of maatwerk binnen de klas.
- Daarnaast nemen we deel aan de Day a Week School (DWS). Eén dag per week komen cognitief talentvolle leerlingen van verschillende scholen samen om aan de slag te gaan met uitdagende opdrachten en projecten.
In een andere omgeving, met gelijkgestemden, krijgen zij de ruimte om zich op hun eigen niveau te verdiepen en te verbreden. Dat geeft zelfvertrouwen, motivatie en nieuwe energie voor de rest van de schoolweek. Meer informatie vindt u op https://groenehart.dayaweekschool.nl/.
- Een ander voorbeeld is A Different Morning, een regionaal initiatief waarin kinderen op een ochtend buiten de eigen klas in kleinere groepen werken aan inspirerende thema’s. Hier staat ontdekken centraal: leren vanuit nieuwsgierigheid, buiten de gebaande paden. Ook dit draagt bij aan het gevoel van herkenning, verbinding en plezier in leren.
We geloven niet in één vaste aanpak, maar in goed kijken en luisteren: wat heeft dit kind nú nodig om zich te kunnen ontwikkelen?
Ieder kind telt
Cognitief talent herkennen en begeleiden vraagt aandacht en vakmanschap. Niet om een label te plakken, maar om te begrijpen wat een kind nodig heeft. Zo zorgen we dat ook deze leerlingen zich gezien, begrepen en uitgedaagd voelen.
Met hoofd, hart en handen werken we aan onderwijs waarin ieder kind tot zijn recht komt – in zijn of haar eigen tempo en op een manier die past.