De dialoogsessies, starring...
Jan van de Ven - ‘De sterke leraar in de klas’
SPCO werkt vanuit een betrouwbaar fundament aan sterke teams, een stabiele organisatie en goed onderwijs tot in de klas. Om daartoe te komen is de leraar doorslaggevend: vanuit een steeds veranderende context iedere dag weer maakt de leraar voor de klas honderden grote en kleine beslissingen on the spot. Hoe kan je ervoor zorgen dat die beslissingen zo optimaal mogelijk uitpakken voor al je leerlingen? Welke bagage in de rugzak van onderwijservaring en -expertise helpt je daarbij? Wat is absoluut voorwaardelijk en welke tools, inzichten en interventies helpen je om iedere dag weer te werken aan goed onderwijs voor al je leerlingen?
Jan van de Ven (Toetsrevolutie-trainer, Directeur Content researchED Nederland en basisschoolleraar) neemt je mee in wat we weten over de rol van de leraar als het gaat om goed onderwijs in de klas voor álle leerlingen en wat daarvoor nodig is. Vanuit groter denken neemt hij je mee naar kleiner doen uitgewerkt in het bekende en beproefde model van het proces van formatief handelen. Met dit model werkt Toetsrevolutie op honderden scholen met duizenden leraren aan thema’s als zelfregulerend leren (wat leerlingen dus níet zelfregulerend kunnen leren), het effectiever kunnen (bij)sturen van het onderwijsproces, motivatie en begrip. Met als uiteindelijke doel om bij álle leerlingen duurzame gedragsveranderingen teweeg te brengen waar ze hun hele leven mee vooruit kunnen.
Biografie
Jan van de Ven werkte 15 jaar als leraar in het basisonderwijs, van groep 1-2 tot 7-8 en zelfs drie jaar voor een klas met kinderen uit het naburig asielzoekerscentrum. Momenteel werkt hij als Directeur Content bij researchED Nederland en is hij daarnaast werkzaam als trainer binnen de Toets Revolutie-coöperatie op het thema Formatief Handelen en Onderwijsontwikkeling en lid van de RvT van Optimus Primair Onderwijs.

Arend Lunenborg - Krachtig samen op koers.
Hallo, ik ben uitgenodigd om jullie op 15 april, voorafgaand aan jullie proces naar het nieuwe koersplan, te prikkelen en mogelijk zelfs te inspireren. Poeh…dat is een pittige vraag. Maar ik ga het wel doen. Laat ik mijzelf eerst even kort voorstellen.
Arend Lunenborg, ruim 20 jaar werkzaam in (speciaal) onderwijs, trainer, teamontwikkeling, dagvoorzitter, staflid binnen scouting, getrouwd, vader van 3 zoons, baas van Pip. Kort genoeg?
Het beroep van docent is in de kern eenzaam, je staat namelijk veelal alleen voor de klas. Maar ‘krachtig samen op koers’ bevat het woord samen. Het team van jouw school en de samenwerking binnen SPCO Groene Hart kan niet alleen. Graag neem ik jullie mee in het belang van de verbinding en de kracht van een meningsverschil.
Daarnaast is de nieuwe koers gericht op nog beter onderwijs voor jullie leerlingen. De diversiteit lijkt op heel veel plekken toe te nemen en de vraag die er aan het onderwijs gesteld wordt om hierop antwoord te geven lijkt ook steeds complexer te worden. Is dit herkenbaar en wat te doen met de grote diversiteit in gedrag?
En dan, aan de slag (dat rijmt per toeval).

Pim Kalkman - Het wonder van onderwijs
Sinds de coronacrisis zijn de uitdagingen in het onderwijs er bepaald niet kleiner op geworden. Zeker als het gaat om de toenemende diversiteit op de scholen, de rol van sociale media en het meer assertieve gedrag van zowel kinderen als ouders. Naast de aandacht voor didactische vaardigheden vraagt dat ook om een sterk pedagogisch klimaat, als een bedding waarin het ‘wonder van onderwijs’ kan gebeuren. Een flinke opgave voor leerkrachten, onderwijs ondersteuners, leidinggevenden en andere betrokkenen. Hoe houden we in deze veeleisende dynamiek onze hoofden en harten boven water? Hoe kunnen we als mensen van geloof en liefde met vreugde blijven werken aan geïnspireerd goed onderwijs, met het oog op een hoopvolle toekomst?
Pim Kalkman
Adviseur Zin in Onderwijs, Verus
