Leerkracht in de Flexibele Schil: Bart over afwisseling, groei en impact

Bart van Rossem werkt als Leerkracht Flexibele Schil bij SPCO Groene Hart. Vier dagen per week staat hij op één van de dertien SPCO-scholen voor de klas; de vijfde dag helpt hij in het hoveniersbedrijf van zijn broer. Die combinatie van bezig zijn, afwisseling en iets kunnen betekenen voor anderen past helemaal bij hem.

Van vaste groep naar flexibele rol

Zijn loopbaan bij SPCO begon met een LIO-stage, waarna hij vier jaar lang in een vaste groep werkte. Toch merkte hij dat hij behoefte kreeg aan meer variatie.

“Ik wilde andere scholen zien, andere methodes uitproberen en met verschillende populaties werken. Ik was bang dat ik te veel op de automatische piloot zou gaan draaien.”

De stap naar de Flexibele Schil voelde daarom logisch: nog steeds voor de klas, maar in steeds wisselende situaties. Inmiddels draait Bart zijn derde jaar mee.

Afwisseling

Wat Bart het meest waardeert? De voortdurende afwisseling. Hij komt in groepen met uiteenlopende samenstellingen, van klassen met veel NT2-leerlingen tot gemengde bovenbouwgroepen.“Je leert zó veel. Als je altijd op dezelfde plek blijft, roest je een beetje vast. Nu moet ik blijven nadenken en sta ik elke week voor nieuwe puzzels.”

Die variatie heeft ook een keerzijde. Bij kortere vervangingen bouw je een andere band op dan wanneer je een jaar bij een groep staat. “Je ziet kinderen soms maar een paar weken. Dan zorg ik dat ze met een goed gevoel terugkijken op die periode. Dat vind ik echt belangrijk.”

Voorkeur voor de bovenbouw

Binnen SPCO kunnen flexleerkrachten aangeven welke groepen het beste bij hen passen. Bart kiest bewust voor groep 3 t/m 8, met een duidelijke voorkeur voor de bovenbouw.“In groep 5 t/m 8 kun je echt met kinderen praten over wat er in de wereld gebeurt. Ze hebben een eigen mening, en dat maakt de gesprekken interessant.”

De planning verloopt altijd in overleg. “Ze vragen me netjes of ik bepaalde periodes kan. Het voelt nooit alsof je zomaar ergens naartoe gestuurd wordt.”

Groepsklimaat

Volgens Bart hoef je geen bak aan ervaring te hebben, maar bepaalde eigenschappen helpen wel. Flexibiliteit is vanzelfsprekend: je stapt telkens in een lopende situatie en beweegt daarin mee. Ook duidelijkheid en consequent handelen zijn essentieel.“Kinderen proberen je altijd even uit, zeker als je nieuw bent. Je moet dus stevig in je schoenen staan. Maar orde houden kan prima zonder streng te zijn.”

Hij werkt graag met beloningen. “Elke ‘krul’ op het bord is een minuut extra buitenspelen of een spelletje. Dat werkt echt goed.”Bij kortere vervangingen besteedt hij extra aandacht aan het groepsklimaat. “Lessen zijn belangrijk, maar de sfeer misschien nog wel meer. Als kinderen blij zijn dat je er bent, werkt alles beter.”

Goed geregeld

Bart ervaart SPCO als een organisatie waar alles goed geregeld is. “Als er iets is, kun je appen of bellen, en er wordt snel gereageerd.” Hij waardeert de collegiale sfeer, studiedagen en gezamenlijke activiteiten zoals de kerstmarkt.

Ook de ontwikkelmogelijkheden spreken hem aan—van cursussen tot verdiepende trajecten. “Vanuit het SPCO is er jaarlijks een ruim aanbod aan cursussen. Je mag zelf kiezen of jij je hiervoor inschrijft of niet. Door de ruime keuze kan je altijd wel iets vinden waar jij je in wilt verdiepen. Vaak kan je dan wel enkele leuke collega´s vinden met wie je samen de cursus kan gaan volgen.”

Elke dag iets nieuws

Voor collega’s die vooral energie halen uit lesgeven en minder uit administratie, is de Flexibele Schil volgens Bart een ideale rol.“Je hebt de leukste onderdelen van het vak: voor de klas staan, kinderen verder helpen en elke dag iets nieuws ontdekken. Je maakt in korte tijd écht verschil. Dat maakt dit werk zó leuk.”

Ook werken bij SPCO in de flexibele schil? Bekijk snel onze vacature!

Bekijk vacature

 

SPCO - Talentontwikkeling leerkrachten